Transport maszyn rolniczych

Relokacja maszyn rolniczych

Zakup maszyn rolniczych to dla polskiego rolnika ogromny wydatek. Nic więc dziwnego, że ich ogromna liczba sprowadzana jest do kraju z zagranicy, gdzie kupić można tańsze, a lepsze maszyny. Popularne jest również kupno „z drugiej ręki” na naszym rodzimym rynku – w komisach czy u dealerów. Aby jednak nabyć idealny ciągnik czy kombajn, odpowiadający naszym potrzebom a zarazem w korzystnej cenie, bardzo często musimy decydować się na sprowadzenie go z bardzo daleka. Wtedy pojawia się kolejny problem – jak przetransportować maszynę do naszego gospodarstwa?

Znalezienie i zakup maszyny rolniczej to dopiero pierwszy krok. Należy bowiem zdawać sobie sprawę, iż następny etap, czyli jej przewiezienie na nasze podwórko to ogromne przedsięwzięcie. Ciężko wyobrazić sobie, iż damy radę samodzielnie wsiąść za kierownicę i ogromną maszyną przejechać kilkaset kilometrów po ruchliwych drogach przeznaczonych dla samochodów osobowych – byłoby to zarówno niebezpieczne, jak i bardzo kosztowne. Ponadto, transport maszyny rolniczej to mnóstwo formalności i wielkie wyzwanie także pod względem logistycznym, gdyż trzeba wziąć pod uwagę uwarunkowania drogowe i ustalić optymalną trasę, która zazwyczaj nie jest tą najkrótszą i najwygodniejszą.

Do przewozu urządzeń rolniczych wykorzystuje się zwykle samochody ze specjalnymi naczepami o odpowiednich wymiarach, tak by maszyna mogła zmieścić się na nich w całości. Dzięki nim można transportować najróżniejsze maszyny – ciągniki, zarówno te niewielkie, jak i o dużej mocy, kombajny zbożowe, prasy, pługi, opryskiwacze, siewniki i innego rodzaju urządzenia rolnicze. Sprzęt musi być stabilnie przytwierdzony do naczepy, aby w trakcie przewozu nie powodował zagrożenia w ruchu. Ważne jest również określenie optymalnej trasy przewozu, biorąc pod uwagę uwarunkowania drogowe – wiadukty, ograniczenia i inne. Ceny zwykle ustalane są w takich przypadkach indywidualnie. Zależą głównie od wagi i wielkości maszyny rolniczej, a także od odległości, jaką trzeba pokonać. Transport zagraniczny także jest możliwy.

Transport maszyn rolniczych z zagranicy
Coraz więcej maszyn rolniczych używanych w polskich gospodarstwach pochodzi z zagranicy, w tym z Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Chociaż z importem maszyn rolniczych zwykle wiąże się sporo formalności, a także dodatkowo kosztów, to jednak w końcowym rozrachunku cena często okazuje się niższa niż tej maszyny, która miałaby być zakupiona bezpośrednio w kraju. Chcąc samodzielnie sprowadzić maszynę rolniczą, trzeba przygotować się na czasochłonne poszukiwania, a potem znaleźć firmę, która będzie mogła przetransportować urządzenia do Polski lub innego miejsca docelowego. Można również zlecić tego rodzaju obsługę przedsiębiorstwom, które znają się na sprowadzaniu maszyn rolniczych. Chociaż usługa będzie wymagała opłacenia, to jednak nie trzeba już samemu martwić się o formalności. Wiele tego rodzaju firm wyszukuje także dla swoich klientów odpowiednie maszyny według wskazanych parametrów.

Komu zlecić usługę transportu?
Znalezienie odpowiedniej firmy, która specjalizuje się w usługach transportu maszyn i urządzeń rolniczych, wcale nie jest teraz wyjątkowo skomplikowane. Wiele z nich ogłasza się w internecie, dlatego bardzo łatwo można je zlokalizować i skontaktować się z nimi, składając zapytanie ofertowe. Na uwagę zasługują także portale ogłoszeniowe, a także nowość – specjalne portale, na których to zleceniodawca zamieszcza swoje ogłoszenie, na które odpowiadają firmy, składają swoje oferty. Zleceniodawca może wtedy wybrać taką, która będzie dla niego najbardziej korzystna. Warto wybrać firmę, która posiada odpowiednie zaplecze, w tym przeszkolonych pracowników, niezbędne ubezpieczenia, certyfikaty i uprawnienia. Dla klienta najwygodniejszym rozwiązaniem jest znalezienie takiej firmy, która zapewnia kompleksową obsługę włącznie z załadowaniem maszyny na pojazd, a także przygotowaniem go do przewozu. W ten sposób można ograniczyć etapy w procesie logistycznym i oczywiście oszczędzić czas.

Reasumując, jeżeli chce się zlecić transport urządzeń rolniczych, najlepiej znaleźć firmę, która może wykonać go na najwyższym poziomie. Ponadgabarytowe maszyny wymagają szczególnej ostrożności i dokładnego przygotowania pojazdu i trasy, a ze względu na ich wartość nie warto decydować się na usługi mało doświadczonych przedsiębiorców.

Transport i relokacja maszyn

W czasie transportu maszyn budowlanych po drogach publicznych obowiązuje ścisłe stosowanie się do przepisów o ruchu drogowym i nieutrudnianie przejazdu innym pojazdom.

Zarówno maszyny przewożone na własnych podwoziach, jak i na platformach przyczep i naczep, nie powinny przekraczać dopuszczalnej skrajni drogowej oraz dopuszczalnych nacisków osi na nawierzchnię drogi.

Jeżeli warunki te nie są spełnione, konieczne jest stosowanie odpowiednich i z daleka widocznych oznakowań na maszynie.

Przejazd pojazdów o zwiększonym nacisku osi wymaga formalnego pozwolenia, które może wydać zarząd dróg – właściwy ze względu na miejsce rozpoczęcia przejazdu, jeśli ma się on odbyć w granicach państwa lub Minister Komunikacji – w razie przejazdu po trasie przekraczającej granice państwa.

W obu przypadkach platforma, na której przewozi się maszynę, musi być poprzedzona przez pojazd wiozący pilota, zaopatrzony w widoczną z daleka odpowiednią tablicę informacyjną.

W przypadku transportu kolejowego maszyn budowlanych, podczas załadunku z rampy czołowej należy, w miarę potrzeby, między wagonami układać pomosty, umożliwiające przetaczanie lub przesuwanie po nich maszyn, a pod przednią część pierwszego wagonu wstawiać podpory, zapobiegające jego uniesieniu się pod wpływem nacisku wjeżdżającej na wagon maszyny.

Dotyczy to oczywiście maszyn o dużej masie, mogącej przeważyć masę wagonu. Płyty łączące wagon z rampą i wagony między sobą, umożliwiające przetaczanie lub przesuwanie po nich ładowanych maszyn, muszą mieć zaczepy albo inne urządzenia zabezpieczające przed obsunięciem, a ich powierzchnie robocze powinny uniemożliwiać poślizg.

Płyty należy oznaczyć trwałym i wyraźnym napisem informującym o dopuszczalnym obciążeniu roboczym. Na otwartych wagonach kolejowych można przewozić maszyny w stanie zmontowanym tylko w przypadku, gdy ich wymiary zewnętrzne mieszczą się w obrysie skrajni kolejowej.

W sytuacjach wątpliwych konieczne jest każdorazowe porozumienie się z władzami kolejowymi, a w razie potrzeby całkowite lub częściowe zdemontowanie maszyny.

Zasady załadunku, ustawienia i zamocowania maszyn przewożonych wagonami kolejowymi ustalają wydane przez PKP „Przepisy o ładowaniu i wyładowaniu wagonów towarowych w komunikacji wewnętrznej” (załącznik numer 10 do art. 27 ust. 4 p. 4).

Maszyny budowlane przewożone koleją, podobnie jak ma to miejsce w przypadku transportu drogowego, powinny być konwojowane przez operatorów lub pracowników zaznajomionych z ich obsługą. Osoby te winne być wyposażone w komplet niezbędnych narzędzi i materiałów do ewentualnych napraw zamocowania i zabezpieczeń.

Pracownicy ci powinni znać zasady bezpiecznego zachowania się na torach i w pociągach.

Zaleca się szczególnie staranne ustawianie i mocowanie maszyn na platformach – zarówno kolejowych, jak i samochodowych, na których się je przewozi. Na maszyny te podczas jazdy działają bowiem znaczne siły bezwładności, powstające zwłaszcza w czasie hamowania, siły odśrodkowe – przy pokonywaniu zakrętów oraz siły naporu, wywoływane przez wiatr działający na ich powierzchnie.

Jeżeli jest to maszyna samojezdna, to po ustawieniu jej na platformie należy koniecznie zaciągnąć ręczny hamulec, a dźwignię zmiany biegów ustawić w położeniu zerowym.

Zabezpieczenie maszyn przed przesunięciem wzdłuż osi, która powinna się pokrywać z osią wzdłużną platformy, polega na podłożeniu pod koła lub gąsienice klinów i przybiciu ich gwoździami do podłogi.

Przed przesunięciami poprzecznymi zabezpiecza się natomiast belkami lub krawężnikami, przybijanymi gwoździami do podłogi platformy w odległości 2÷2,5 cm od zewnętrznych krawędzi kół lub gąsienic.

Ponadto maszyny mocuje się do wyznaczonych punktów platformy za pomocą miękkiego drutu o średnicy 3,5-8 mm, który po rozciągnięciu napina się przez skręcanie.

Stopień napięcia tych wiązadeł powinien umożliwiać małe przesunięcia („grę”) maszyny między klinami podłożonymi pod koła lub gąsienice.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *